Prvi susret djeteta s knjigom i čitanjem je kroz slikovnicu. Slikovnica razvija spoznajni svijet djeteta, izaziva emocije, razvija govor i bogati rječnik, zadovoljava djetetovu potrebu za nečim novim.
Slikovnica je prva djetetova knjiga praćena bogatim i živopisnim ilustracijama, koja može sadržavati tekst. Tekst slikovnice treba biti djeci zanimljivi i smislen, pisan jasnim i djetetu razumljivim jezikom. Svaka slikovnica sadrži poruku koja je prilagođena djetetovim sposobnostima. Putem slikovnice dijete spoznaje svijet oko sebe, pojave i odnose u ljudskoj okolini na njemu primjeren način.
Slikovnice su važne za razvoj dječjeg govora jer preko njih dijete komunicira s odraslima, imenuje predmete i pojave na slici, bogati svoj rječnik, igra se riječima i proširuje rečenicu novim izrazima. Glasno čitanje odraslih djeci proširuje dječji vokabular i proširuje njihovo opće znanje.
Slikovnice potiču spoznajni razvoj djeteta jer prvi pojmovi u slikovnicama temelj su i poticaj za učenje, stjecanje znanja i intelektualni razvoj. Slikovnice razvijaju sposobnost pamćenja i zapamćivanja logičkih odnosa. U slikovnicama dijete ima mogućnost uspoređivati već poznate i usvojene pojmove s novim izrazima te proširivati svoje iskustvo preko slika u slikovnici.
Slikovnice pridonose emocionalnom razvoju djece jer čitanjem djeca se poistovjećuju s pozitivnim likovima te uočavaju razliku između dobra i zla. Također, djeca pomoću slikovnice izražavaju svoje emocije.
Čitanjem slikovnica dijete se navikava na uporabu knjige od najranije dobi, razvija potrebu za knjigom, te ima mogućnost vidjeti svijet očima umjetnika. Glasno čitanje pomaže djeci povezati ono što vide, čuju i pročitaju. Najbolje je čitanje priča koje se odvija uz osjećaj povezanosti, topline i zajedničkog uživanja u priči. Za vrijeme čitanja dobro je da dijete sjedi roditelju u krilu, kako bi i samo gledalo u slikovnicu i time pratilo tijek priče na stranici uz gledanje slika i redova slova, a roditelj povremeno pokazuje gdje se nalazi riječ koju upravo čita.
Atmosfera čitanja treba biti ugodna, topla i opuštena. Kada se dijete navikne na smirenje i usmjerenje pozornosti na riječ priče i prati slike i tekst u knjizi, optimalno je svakodnevno čitanje u trajanju od 20 minuta. U početku je dobro čitati slikovnice jednostavnijeg sadržaja, jasnih ilustracija, s jednim ili dva glavna lika. Kod odabira slikovnice treba voditi računa o dječjoj dobi, interesima, znanju, sposobnostima i mogućnostima djece.
Zajedničko čitanje slikovnica razvija kod djece ljubav prema knjizi i čitanju, bogati maštu, razvija kreativno mišljenje i govorne sposobnosti koje su nužan preduvjet za razvoj čitačkih sposobnosti kod djece i kasniji uspjeh u školi.
Preporuka za čitanje:
Čudina – Obradović, M. (2002). Čitanje prije škole: priručnik za roditelje i odgojitelje. Zagreb: Školska knjiga.
Čudina – Obradović, M. (2008). Igrom do čitanja: igre i aktivnosti za razvijanje vještina čitanja u djece od 3. do 10. godine. Zagreb: Školska knjiga.